• إرسال موضوع جديد
  • إرسال مساهمة في موضوع

حل مشكله سورس team arab v4 لما تسجل دخول تلاقيه عمل Disconnect على لوحدو

شاطر
avatar
Mystic
:: كبار الشخصيات ::
::TeaM.Arab.ST::
:: كبار الشخصيات :: ::TeaM.Arab.ST::

.
.
عدد المساهمات: : 11
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 09/08/2015
الموقع الموقع : مِـشْ عٍاٌرُفّ

ه حل مشكله سورس team arab v4 لما تسجل دخول تلاقيه عمل Disconnect على لوحدو

مُساهمة من طرف Mystic في الإثنين أغسطس 10, 2015 7:03 pm



اهلا بأعضاء وزوار منتدى عرب تيم

موضوعنا النهارده عن حل مشكله

لاحظتها اول ما حملت سورس عرب تيم الاصدار 4

وهى انك تسجل دخول للعبه اول ما تنزل على طول

تلاقيه عمل Disconnect لوحدو

ويجيبلك رساله فى القنصل مكتوب فيها

The Packet Size is too big

ودورت فى الشروحات فى المنتدى لقيت حل المشكله

دى لسه محدش نزلو قولت الحمد لله سيبونا ناخد فرصتنا بقا Very Happy

فاقولت اعمل شرح ع السريع كده




نبدأ الشرح على بركه الله


ادخل معايا كده على السورس يا باشا على المسار ده

Network/Sockets/ServerSocket.cs


وافتحها وبدل كل اللى فيها بالكود ده



الكود:
using System;
using System.IO;
using System.Net;
using System.Net.Sockets;
using System.Text;
using System.Threading;
using System.Collections.Generic;
using System.Collections.Concurrent;

namespace Conquer_Online_Server.Network.Sockets
{
    public class ServerSocket
    {
        public event Action<ClientWrapper> OnClientConnect, OnClientDisconnect;
        public event Action<byte[], int, ClientWrapper> OnClientReceive;

        //private ConcurrentDictionary<int, int> BruteforceProtection;
        private const int TimeLimit = 1000 * 15;
        private object SyncRoot;

        private Socket Connection;
        private ushort port;
        private string ipString;
        private bool enabled;
        private Thread thread;
        public ServerSocket()
        {
            this.Connection = new Socket(AddressFamily.InterNetwork, SocketType.Stream, ProtocolType.Tcp);
            this.SyncRoot = new object();
            thread = new Thread(doSyncAccept);
            thread.Start();
        }

        public void Enable(ushort port, string ip)
        {
            this.ipString = ip;
            this.port = port;
            this.Connection.Bind(new IPEndPoint(IPAddress.Parse(ipString), this.port));
            this.Connection.Listen((int)SocketOptionName.MaxConnections);
            this.enabled = true;
            //this.Connection.BeginAccept(doAsyncAccept, null);
            //BruteforceProtection = new ConcurrentDictionary<int, int>();
        }

        public bool PrintoutIPs = false;
        private void doSyncAccept()
        {
            while (true)
            {
                if (this.enabled)
                {
                    try
                    {
                        processSocket(this.Connection.Accept());
                    }
                    catch { }
                }
                Thread.Sleep(1);
            }
        }
        private void doAsyncAccept(IAsyncResult res)
        {
            try
            {
                Socket socket = this.Connection.EndAccept(res);
                processSocket(socket);
                this.Connection.BeginAccept(doAsyncAccept, null);
            }
            catch
            {

            }
        }

        private void processSocket(Socket socket)
        {
            try
            {
                //Ali
                string ip = (socket.RemoteEndPoint as IPEndPoint).Address.ToString();
                ip.GetHashCode();
                ClientWrapper wrapper = new ClientWrapper();
                wrapper.Create(socket, this, this.OnClientReceive);
                wrapper.Alive = true;
                wrapper.IP = ip;
                if (this.OnClientConnect != null) this.OnClientConnect(wrapper);
            }
            catch
            {

            }
        }

        public void Reset()
        {
            this.Disable();
            this.Enable();
        }

        public void Disable()
        {
            this.enabled = false;
            this.Connection.Close(1);
        }

        public void Enable()
        {
            if (!this.enabled)
            {
                this.Connection = new Socket(AddressFamily.InterNetwork, SocketType.Stream, ProtocolType.Tcp);
                this.Connection.Bind(new IPEndPoint(IPAddress.Parse(ipString), this.port));
                this.Connection.Listen((int)SocketOptionName.MaxConnections);
                this.enabled = true;
                //this.Connection.BeginAccept(doAsyncAccept, null);
            }
        }

        public void InvokeDisconnect(ClientWrapper Client)
        {
            if (this.OnClientDisconnect != null)
                this.OnClientDisconnect(Client);
        }

        public bool Enabled
        {
            get
            {
                return this.enabled;
            }
        }
    }
}



خلصنا كده ملف ServerSocket.cs



ندخل بقا على تانى ملف اللى هو ClientWrapper

والمسار بتاعه فى السورس ده Network/Sockets/ClientWrapper

وبدل اللى جواه بده

الكود:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Net.Sockets;
using System.Threading;
using System.Collections.Concurrent;
using System.Runtime.InteropServices;

namespace Conquer_Online_Server.Network.Sockets
{
    public class ClientWrapper
    {
        [DllImport("ws2_32.dll", CharSet = CharSet.Unicode, SetLastError = true)]
        public static extern int closesocket(IntPtr s);
        [DllImport("ws2_32.dll", CharSet = CharSet.Unicode, SetLastError = true)]
        public static extern int shutdown(IntPtr s, ShutDownFlags how);
        public enum ShutDownFlags : int
        {
            SD_RECEIVE = 0,
            SD_SEND = 1,
            SD_BOTH = 2
        }

        public int BufferSize;
        public byte[] Buffer;
        public Socket Socket;
        public object Connector;
        public ServerSocket Server;
        public string IP;
        public string MAC;
        public bool Alive;
        public bool OverrideTiming;
        private IDisposable[] TimerSubscriptions;
        private Queue<byte[]> SendQueue;
        private object SendSyncRoot;

        public Action<byte[], int, ClientWrapper> Callback;
        public void Create(Socket socket, ServerSocket server, Action<byte[], int, ClientWrapper> callBack)
        {
            Callback = callBack;
            BufferSize = 2047;
            Socket = socket;
            Server = server;
            Buffer = new byte[BufferSize];
            LastReceive = Time32.Now;
            OverrideTiming = false;
            SendQueue = new Queue<byte[]>();
            SendSyncRoot = new object();
            TimerSubscriptions = new[]  
            {
                World.Subscribe<ClientWrapper>(Program.World.ConnectionReview, this, World.GenericThreadPool),
                World.Subscribe<ClientWrapper>(Program.World.ConnectionReceive, this, World.ReceivePool),
                World.Subscribe<ClientWrapper>(Program.World.ConnectionSend, this, World.SendPool)
            };
        }

        /// <summary>
        /// To be called only from a syncrhonized block of code
        /// </summary>
        /// <param name="data"></param>
        public void Send(byte[] data)
        {
            lock (SendSyncRoot)
                SendQueue.Enqueue(data);
        }

        public Time32 LastReceive;
        public Time32 LastReceiveCall;

        public void Disconnect()
        {
            lock (Socket)
            {
                int K = 1000;
                while (SendQueue.Count > 0 && Alive && (K--) > 0)
                    Thread.Sleep(1);
                if (!Alive) return;
                Alive = false;

                for (int i = 0; i < TimerSubscriptions.Length; i++)
                    TimerSubscriptions[i].Dispose();

                shutdown(Socket.Handle, ShutDownFlags.SD_BOTH);
                closesocket(Socket.Handle);

                Socket.Dispose();
            }
        }

        public static void TryReview(ClientWrapper wrapper)
        {
            if (wrapper.Alive)
            {
                //Ali
                if (wrapper.OverrideTiming)
                {
                    if (Time32.Now > wrapper.LastReceive.AddMilliseconds(180000))
                        wrapper.Server.InvokeDisconnect(wrapper);
                }
                else
                {
                    if (Time32.Now < wrapper.LastReceiveCall.AddMilliseconds(2000))
                        if (Time32.Now > wrapper.LastReceive.AddMilliseconds(60000))
                            wrapper.Server.InvokeDisconnect(wrapper);
                }
            }
        }

        private bool isValid()
        {
            if (!Alive)
            {
                for (int i = 0; i < TimerSubscriptions.Length; i++)
                    TimerSubscriptions[i].Dispose();
                return false;
            }
            return true;
        }

        private void doReceive(int available)
        {
            LastReceive = Time32.Now;
            try
            {
                if (available > Buffer.Length) available = Buffer.Length;
                int size = Socket.Receive(Buffer, available, SocketFlags.None);
                if (size != 0)
                {
                    if (Callback != null)
                        Callback(Buffer, size, this);
                }
                else
                {
                    Server.InvokeDisconnect(this);
                }
            }
            catch (SocketException)
            {
                Server.InvokeDisconnect(this);
            }
            catch (Exception e)
            {
                Console.WriteLine(e);
            }
        }
        public static void TryReceive(ClientWrapper wrapper)
        {
            wrapper.LastReceiveCall = Time32.Now;
            if (!wrapper.isValid()) return;
            try
            {
                bool poll = wrapper.Socket.Poll(0, SelectMode.SelectRead);
                int available = wrapper.Socket.Available;
                if (available > 0)
                    wrapper.doReceive(available);
                else if (poll)
                    wrapper.Server.InvokeDisconnect(wrapper);
            }
            catch (SocketException)
            {
                wrapper.Server.InvokeDisconnect(wrapper);
            }
        }

        private bool TryDequeueSend(out byte[] buffer)
        {
            buffer = null;
            lock (SendSyncRoot)
                if (SendQueue.Count != 0)
                    buffer = SendQueue.Dequeue();
            return buffer != null;
        }
        public static void TrySend(ClientWrapper wrapper)
        {
            if (!wrapper.isValid()) return;
            byte[] buffer;

            while (wrapper.TryDequeueSend(out buffer))
            {
                try
                {
                    wrapper.Socket.Send(buffer);
                    //wrapper.Socket.BeginSend(buffer, 0, buffer.Length, SocketFlags.None, endSend, wrapper);
                }
                catch
                {
                    wrapper.Server.InvokeDisconnect(wrapper);
                }
            }
        }

        private static void endSend(IAsyncResult ar)
        {
            var wrapper = ar.AsyncState as ClientWrapper;
            try
            {
                wrapper.Socket.EndSend(ar);
            }
            catch
            {
                wrapper.Server.InvokeDisconnect(wrapper);
            }
        }
    }
}




وكده يبقا شرحنا انتها الحمد لله



ودى صوره للتاكيد






وصوره للقنصل اهى مش جايب رساله The Packet Size is too big





وبكده انتها شرحنا النهارده دمتم بخير احلى اعضاء وزوار عرب تيم




My.Name:yassershazly

           Age: 20 Years

My.FB: FaceBook

My.Twitter:2Pac-Twitter


Team.arab-عـــربــ تــــــيــــم


  • إرسال موضوع جديد
  • إرسال مساهمة في موضوع

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 28, 2017 6:50 am